google-site-verification: googlec4e35afaded10b34.html
top of page

Jak stworzyć efektywny zespół projektowy

Updated: Jul 15, 2022

Zostałeś kierownikiem projektu i właśnie poznajesz swój zespół...

  • Najczęściej do projektu są delegowane osoby z różnych działów, które mają merytoryczną wiedzę w potrzebnych obszarach ale to Ty masz zrobić z nich zespół współpracowników.

  • A co jeśli zupełnie nie pasują do siebie nawzajem?



  • Jeśli trafisz na dwóch "samców alfa", konflikty są nieuniknione.

  • Może się okazać, że nikt nie jest odpowiednio kreatywny i projektowanie procesów idzie jak po grudzie.

  • Być może każdy ma swój pomysł i nie sposób ich pogodzić.

  • Każdy wymawia się innymi obowiązkami i nie ma komu wykonać zadań z projektu.

Ponieważ to Ty odpowiadasz za końcowy efekt, musisz ustalić zasady, które pozwolą płynnie osiągać poszczególne etapy.

Potrzebujesz więc poznać ludzi w zespole i przypisać im odpowiednie role.


Na pewno słyszałeś o teorii ról w zespole tzw. teorię Belbina.





Dla Ciebie przewidziałam rolę Praktycznego Organizatora, który zmienia koncepcje i plany w praktyczne działanie i realizuje uzgodnione zadania w sposób systematyczny i efektywny.

Inne role łatwo zgadnąć z ich nazwy, a dodatkowo istnieje dużo stron o tym zagadnieniu, jeśli zechcesz się głębiej z nim zapoznać.


Ale od teorii do praktyki:


Jak poznać, kto pasuje do której roli?


Postaw przed zespołem zadanie wstępne, na przykład stworzenie zasad pracy, podział obowiązków i harmonogram działań - w formie burzy mózgów. Uważnie obserwuj zachowania poszczególnych osób, szukając odpowiedzi na następujące przykładowe pytania:



A następnie przetwórz swoje notatki na informacje o poszczególnych osobach






Nie licz na to, że uda Ci się łatwo zakwalifikować członków Twojego zespołu do wzorcowego diagramu.

  • może kilka osób najlepiej pasuje do opisu Specjalisty

  • może za dużo Liderów a za mało Perfekcjonistów

  • czasami jedna osoba może pełnić więcej ról niż jedną


Pamiętaj też, że każda rola ma swoje zalety, ale także wady, na przykład:

  • specjalista często powiela znane sobie rozwiązania i może nie akceptować zmian w procesach

  • sędzia czasami krytykuje dobre pomysły, bo nie ma chęci do pracy


Świadome zarządzanie rolami w zespole pozwala na wydobycie z jego członków najlepszej energii, kreatywności i zaangażowania.


Sprawdź, czy to zadziała w Twoim projekcie.




25 views

Recent Posts

See All
bottom of page